تعمیرگاه ستفیکس
حكمرانی سایبری در خارج از ایران؛

مهر قانون كشورها بر فضای مجازی باز

مهر قانون كشورها بر فضای مجازی باز

به گزارش تعمیرکار دولت های مختلف پارسال تصمیم گرفتند به سلطه شرکتهای فناوری بر کشور خود آخر دهند و آنها را وادار کنند ضمن احترام به قوانین داخلی از دست درازی به داده های کاربرانشان پرهیز کنند.



به گزارش تعمیرکار به نقل از مهر، شرکت های فناوری که زمانی با پشتیبانی دولت ها (عمدتاً آمریکا) در زمینه های مختلف به وجود آمده بودند، حالا چنان بزرگ شده اند که اهتمام دارند از هر وسیله ای برای درآمدزایی و گسترش سلطه خود بر بازار و از بین بردن رقبای کوچک تر استفاده کنند از طرف دیگر با زیر پا گذاشتن حریم شخصی کاربران، ضمن سوءاستفاده از اطلاعات آنها در صدد بهره برداری های مختلف از این بازار وسیع داده هستند.
این شرکتها که عمدتا از طرف آمریکا پر و بال گرفته و دنیای فضای مجازی را در تمامی کشورها در سیطره خود قرار داده اند، حالا به جایی رسیده اند که در حوزه های مختلف از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر کشورها حکمرانی و برمبنای منافع و قوانین کشور خود رفتار می کنند بطوریکه در خیلی از مواقع قوانین سایر کشورها را زیر پا گذاشته و از این طریق چالش هایی را برای دولت ها به وجود می آورند.
از همین رو در سالی که گذشت کشورهای مختلف از خواب غفلت بیدار شده و در برهه های زمانی مختلف دست به ایجاد قوانینی مقابل شرکت های بزرگ فناوری آمریکایی زدند.
در گزارش پیش رو سعی شده است تا به مرور با اهمیت ترین قوانین و حکمرانی سایبری از طرف کشورهای مختلف جهان در مقابل شرکت های فناوری و اینترنت آمریکایی بپردازیم. آنچه می خوانید قسمتی از اقدامات کشورهای مختلف برای کنترل سلطه این شرکتها است.
دریافت هزینه انتشار خبر از گوگل و فیسبوک در استرالیا
یکی از جنجالی ترین قوانین فضای سایبری سال قبل در استرالیا تصویب گردید. این قانون شرکت های فناوری همچون گوگل و فیسبوک را وادار می کند در ازای انتشار اخبار رسانه های محلی به آنها حق الزحمه بپردازند. طبق این قانون در صورتی که شرکت های فناوری و رسانه های محلی درباره تعیین هزینه به توافق نرسند، دولت با تعیین فردی بعنوان داور، هزینه را مشخص نماید. البته به دنبال مذاکرات وسیع شرکت های فناوری با دولت استرالیا اصلاحاتی در قانون انجام شد. بعنوان مثال در صورتی که مشخص شود گوگل و فیسبوک کمک قابل توجهی به صنعت اخبار استرالیا داشته اند، دولت آنها را از روند داوری معاف می کند. همین طور مهلت طولانی تری برای بستن قرارداد میان پلت فرم های اینترنتی و رسانه ها پیش از دخالت دولت در نظر گرفته شده است. کشورهای مختلف در سراسر جهان همچون کانادا و انگلیس که تصمیم دارند قوانین مشابهی را وضع کنند، روند تصویب این قانون در استرالیا را از نزدیک رصد می کردند.

نخستین ایالت آمریکایی که از شرکت های فناوری مالیات می گیرد
مریلند اولین ایالت آمریکایی است که با تصویب قانونی در سال قبل شرکت های فناوری را وادار می کند مالیات بر تبلیغات دیجیتال بپردازند. شرکت های بزرگی مانند گوگل و فیسبوک مشمول این قانون می شوند. لایحه مذکور شرکت هایی را هدف گرفته که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار تبلیغ دیجیتال می فروشند. تصویب این لایحه احتمالاً به ایجاد موجی از قوانین مشابه در سراسر آمریکا منجر خواهد شد.
مکزیک شبکه های اجتماعی را قانونمند می کند
قانونگذاری برای سلطه بر شرکت های بزرگ فناوری فقط محدود به اروپا و آمریکا نیست. یک سناتور مکزیکی پیش نویس لایحه ای برای قانونمند کردن شبکه های اجتماعی در این کشور را ارائه کرده که در آن به فیسبوک، توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام و اسنپ چت اشاره شده است. در حقیقت این لایحه با اصلاح قانون ارتباطات فدرال به سازمان قانونگذار شرکت های مخابراتی در مکزیک (IFT)اجازه می دهد بر ایجاد چارچوبی جهت تعلیق و حذف حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی نظارت کنند.
جریمه ۵ شبکه اجتماعی آمریکایی در روسیه
در اوایل ۲۰۲۱ میلادی قانون جدیدی در روسیه تصویب گردید که به سبب آن جریمه ای معادل ۱۰ درصد درآمد سالانه در انتظار شرکت های فناوری خواهد بود که محتوای غیرقانونی را از پلت فرم هایشان حذف نکنند. قانون مذکور از یکم فوریه اجرائی شد. به دنبال این اقدام و در ماه مارس، مقامات روسیه از ۵ شبکه اجتماعی به بهتان عدم حذف پست هایی شکایت کرده اند که کودکان را تشویق به شرکت در تظاهرات غیرقانونی می کنند. در همین زمینه توئیتر، گوگل و فیسبوک هرکدام بطور جداگانه با سه شکایت روبرو هستند. به ازای هر تخلف ممکنست جریمه ای تا سقف ۴ میلیون روبل (حدود ۵۴ هزار دلار) برای هر شرکت تعیین شود. شکایاتی مقابل تیک تاک و تلگرام نیز عنوان شد. از طرف دیگر مقامات روسیه، فیسبوک را متهم کرده اند که با مسدود سازی محتوای منتشر شده توسط تعدادی از رسانه ها، حقوق شهروندی را نقض کرده است. در همین راستا راسکامنادزور (نهاد نظارت بر ارتباطات این کشور) تهدید کرد فیسبوک با جریمه ای حداقل یک میلیون روبلی (۱۳ هزار و ۴۳۳ دلار) روبرو خواهد شد.
پیش از آن نیز کمیسیون رقابت و مصرف کننده روسیه از گوگل شکایت و این شرکت را متهم کرد بطور واضح رضایت کاربران گوگل جهت استفاده از اطلاعات شخصی آنها را دریافت نکرده است. در همین راستا دادگاهی در روسیه گوگل را ۱.۵ میلیون روبل (۲۰ هزار و ۳۵۰ دلار) جریمه کرد.
ممنوعیت دائمی تیک تاک در هند
سال گذشته به دنبال شدت گرفتن اختلافات میان چین و هند، وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند اخطاریه هایی جدید برای ممنوعیت دائم تیک تاک و ۵۸ اپلیکیشن چینی دیگر صادر کرد. البته دولت هند ابتدا به آنها فرصت داد تا موضع خود درباره همخوانی با الزامات حریم شخصی و ایمنی را مشخص کنند. همین طور از اپلیکیشن های مذکور خواسته شد تا به لیستی از سوالات پاسخ دهند. اما دولت هند از توضیحات ارائه شده راضی نبود. بدین سبب ممنوعیت ۵۹ اپلیکیشن مذکور در هند دائمی شد. در بیانیه وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند اشاره شده بود اپلیکیشن های مذکور با حاکمیت و یکپارچگی هند، دفاع از کشور و امنیت دولت و نظم عمومی مغایرت دارند. به دنبال این اقدام تیک تاک اعلام نمود کسب و کارش در چین را می فروشد.
جریمه ۱۹۲ میلیون دلاری شرکت های فناوری در اروپا
بر اساس گزارشی که در اوایل ۲۰۲۱ میلادی انتشار یافت، رویه جدید اروپا درباب حفاظت از حریم شخصی کاربران سبب شد جریمه های شرکت های فناوری افزایش یابد. طبق اعلام شرکت حقوقی DLA Piper، اتحادیه اروپا از ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۵۸.۵ میلیون یورو (حدود ۱۹۲ میلیون دلار) جریمه نقدی وضع کرده است. این رقم نشان دهنده رشدی ۳۹ درصدی نسبت به ۲۰ ماه پیش از آنست. علاوه بر افزایش جریمه ها، تعداد هشدارهای هک نیز در همین بازه ۱۲ ماهه ۱۹ درصد رشد کرده است. ایتالیا، آلمان و فرانسه سه کشوری هستند که بیشترین جریمه ها مقابل شرکتها را انجام داده اند. بیشترین مبلغ جریمه نیز ۵۷ میلیون دلار است که فرانسه به سبب نقض قوانین شفافیت اطلاعات مقابل گوگل وضع کرد.

قدرت نمایی قوانین ترکیه در مقابل توئیتر و پینترست
علاوه بر هند و استرالیا، ترکیه نیز موضع محکمی در قبال شرکت های فناوری گرفت تا آنها را وادار به اطاعت از قوانین خود کند. در همین راستا این کشور پخش تبلیغات بر توئیتر، پریسکوپ و پینترست را ممنوع کرد. برای اینکه این شبکه های اجتماعی نمایندگانی محلی در ترکیه مشخص نکردند. برمبنای قانون تازه تصویب شده در ترکیه، شبکه های اجتماعی باید نماینده محلی تعیین کنند و گرنه با جریمه هایی مختلف روبرو می شوند. این قانون به مقامات ترکیه اجازه می دهد بجای مسدود کردن دسترسی، محتوای ناقض قوانین را از شبکه های اجتماعی حذف نمایند. بگفته یکی از مقامات ترکیه، پهنای باند توئیتر و پینترست در ماه می ۹۰ درصد کم می شود. از طرف دیگر فیسبوک در واکنش به قانون جدید ترکیه اعلام نمود پروسه تعیین نماینده در این کشور را آغاز نموده است. قبل از آن نیز یوتیوب اعلام نموده بود نماینده خود در این کشور را تعیین خواهدنمود.
فیس بوک، توئیتر و یوتیوب به سبب عدم همخوانی با قوانین توسط دولت این کشور جریمه شده بودند.
الزام حذف محتوای غیر قانونی در انگلیس
انگلیس نیز که بتازگی از اتحادیه اروپا جدا شده، می خواهد با تصویب قوانین، موضع محکمی در مقابل شرکت های بزرگ فناوری و سلطه آنها بگیرد. در همین راستا قانون جدیدی در این کشور پیشنهاد شده تا شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، توئیتر و تیک تاک باید محتوای غیرقانونی را حذف و انتشار آنرا محدود کنند. همین طور پلت فرم های فناوری باید اقدامات بیشتری برای محافظت از کودکان در مقابل محتوای خطرناک، قلدری سایبری و هرزنگاری انجام دهند.
حذف ۱۰۵ اپ چینی با محتوای غیر قانونی
سازمان فضای سایبری چین ۱۰۵ اپلیکیشن همچون تریپ ادوایزر (شرکت مسافرتی آمریکایی) را به سبب غیر قانونی بودن، حذف نمود. این کمپین با هدف حذف محتوای کارهای غیرقانونی مانند هرزنگاری، خشونت، کلاهبرداری و قمار انجام شد. این در حالیست که سال قبل پیش نویس دستورالعملی برای محدودیت گسترده جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران در اپلیکیشن های موبایل در این کشور رونمایی گردید. چین این پیش نویس را منتشر نموده که ۳۸ نوع اپلیکیشن با کاربردهای مختلف از خرید آنلاین و پیام رسان گرفته تا تاکسی اینترنتی و دوچرخه اشتراکی را در بر می گیرد.
کانادا، فرانسه، اندونزی و هند پیشروان دریافت مالیات دیجیتال از شرکت های فناوری
شیوع ویروس کرونا سبب شده خیلی از دولت ها با چالش کمبود درآمد و مالیات روبرو شوند. از طرف دیگر کشورها برای ایجاد چارچوب مالیات دیجیتال هماهنگ با چالش هایی روبرو شد اند و هنوز قانون واحدی دراین زمینه وجود ندارد. در همین راستا تعدادی از آنها تصمیم گرفته اند قانون مالیاتی خودرا وضع کنند. طبق اطلاعات موجود، کانادا تصمیم دارد از سال آینده میلادی (۲۰۲۲) مالیاتی برای خدمات دیجیتال وضع کند. بر این اساس، فروشندگان بزرگ خارجی که در کانادا حضور فیزیکی ندارند نیز باید پروسه جمع آوری مالیات بر فروش محصولاتی مانند اپ های موبایل، بازی های ویدئویی و خدمات پخش زنده را شروع کنند.
البته علاوه بر کانادا، وزارت اقتصاد فرانسه نیز اطلاعیه ای به شرکت های بزرگ فناوری ارسال کرد که واجد شرایط پرداخت مالیات دیجیتال هستند. این مالیات شامل شرکت هایی مانند فیسبوک، آمازون و اپل می شود. فرانسه قبلاً اعلام نموده شرکت هایی که درآمدشان بیش از ۲۵ میلیون یورو در فرانسه و ۷۵۰ میلیون یورو در سراسر جهان است، باید ۳ درصد از درآمد سالانه خدمات دیجیتال شأن را بعنوان مالیات بپردازند.
از سوی دیگر دولت اندونزی از در سال ۲۰۲۰ مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصدی بر فروش محصولات شرکت های فناوری همچون آمازون، نت فلیکس، اسپاتیفای، گوگل، فیسبوک، تیک تاک و دیسنی وضع کرده است.
موج دریافت مالیات از شرکت های بزرگ فناوری به هند نیز رسید و در همین راستا قانون مالیات دیجیتال در هند وضع شده است. در جلسه بودجه سالانه این کشور تصمیم گرفته شد مالیات برابر سازی ۲ درصدی بر شرکت های تجارت آنلاین خارجی از موسساتی که کالا یا سرویس عرضه نمی کنند، نیز دریافت شود.

قوانین جدید چین برای حفاظت از اطلاعات شهروندان
چین یکی از کشورهایی است که اهتمام دارد با تصویب قوانین جدید از اطلاعات شهروندان خود و به ویژه کودکان محافظت کند. در همین راستا پیش نویس قانونی جدیدی را منتشر نموده که در آن محافظت از کودکان در فضای آنلاین را هدف گرفته و قوانین موجود دراین زمینه را نیز اصلاح می کند. علاوه بر آن در سال ۲۰۲۰ میلادی قانون پشتیبانی از کودکان زیر سن قانونی اصلاح گردید تا مقررات مربوط به حفاظت از کودکان در فضای اینترنت به آن اضافه شود. قانون اصلاح شده، محصولات یا خدمات آنلاین اعتیادآور را منع می کند. در اقدامی دیگر این کشور پیش نویس دستورالعملی برای جمع آوری اطلاعات در ۳۸ اپلیکیشن را رونمایی نمود. این اپلیکیشن ها کاربردهای مختلف از خرید آنلاین و پیام رسان گرفته تا تاکسی اینترنت دارند.
شکایت تایلند از فیسبوک و توئیتر
همچنین در سالی که گذشت، وزارت اقتصاد و اجتماعی دیجیتال تایلند به سبب شکست در مسدود سازی محتوای غیرقانونی از فیسبوک و توئیتر شکایت نمود. شکایت مذکور در بخش پلیس ناظر بر جرایم فناوری ثبت شده است. محتوایی که دولت تایلند خواهان حذف آن در فیسبوک و توئیتر شده، مواردی مانند قمار آنلاین، محتوای مستهجن، مواد مخدر و غیره را در بر می گیرد.
شکایت ۱۱ ایالت آمریکا مقابل گوگل
سال گذشته گوگل از جهات مختلف با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کرد که یکی از آنها شکایت وزارت دادگستری آمریکا از این شرکت به جرم نقض قوانین آنتی تراست (ضد انحصار) و استفاده از ابزارهای غیرقانونی برای حفظ قدرت انحصاری از آلفابت (شرکت مادر گوگل) بود. اتهامات مذکور توسط وزارت دادگستری و ۱۱ ایالت مطرح شده بود و مواردی مانند حفظ انحصار قدرت بطور غیرقانونی در بازار سرویس کاوشهای عمومی را در بر می گرفت.
این بزرگترین شکایت طی ۲ دهه اخیر است و کارشناسان آنرا با پرونده ای که در سال ۱۹۷۴ میلادی علیهAT& Tتنظیم شده بود، مقایسه می کنند.
تلاش اروپا برای ممنوعیت تبلیغات هدفمند
سازمان ناظر بر حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا بعنوان قسمتی از اصلاحات قوانین خدمات دیجیتال پیشنهاد کرده تبلیغات هدفمند و مبتنی بر ردیابی فعالیت دیجیتال کاربران ممنوع شود. البته در ماه دسامبر کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهادی دراین زمینه ارائه کرده بود که به افزایش شفافیت درباره تبلیغات سیاسی و همین طور محدودیت هایی بر هدف گیری های خرد و پروفایل بندی روانشناختی اشاره شده بود. همین طور این سازمان ناظر خواهان تدابیری برای اطمینان از آنست که شرکتها هنگام حذف محتوای غیرقانونی یا مخرب از پلت فرم های خود تا حد ممکن از پردازش اطلاعات شخصی کاربران اجتناب کنند.
دادگاه آلمانی مقابل فیسبوک رأی داد
در سال گذشته، دادگاهی عالی در آلمان به اطاعت فیسبوک از دستور سازمان ناظر بر قوانین آنتی تراست (ضد انحصار) رأی داد. این دادگاه مربوط به محدود کردن جمع آوری اطلاعات کاربران بود. رأی دادگاه فدرال آلمان در حقیقت از دیدگاه سازمان کارتل فدرال پشتیبانی می کرد که به سبب آن فیسبوک از سلطه خود بر بازار سو بهره برده تا بدون رضایت کاربران اطلاعاتشان را جمع آوری کند.
آماده شدن روسیه برای جدا شدن روسیه از اینترنت جهانی
همچنین روسیه قانون اینترنت مستقل را تصویب کرد که به این کشور اجازه می داد تا ارتباط خود با World Wide Web قطع کند. در همین راستا دیمیتری مدودف رئیس شورای امنیت روسیه اعلام نمود این کشور قادر می باشد اینترنت خودرا از وب جهانی قطع کند. همین طور مدودف اصرار کرد تا حالا نیازی به آن دیده نشده است. او این توانایی را یک اسلحه دو طرفه خواند.
مخالفت انگلیس و هند برای اشتراک گذاری اطلاعات کاربران واتس اپ
در اوایل سال جاری میلادی واتساپ با ارسال نوتیفیکیشنی به کاربرانش اعلام نمود که باید شرایط و قوانین جدیدش را بررسی و تأیید کنند تا بتوانند همچنان از این سرویس استفاده کنند. برمبنای شرایط و قوانین جدید اطلاعات کاربران در اختیار فیسبوک (شرکت مادر واتس اپ) قرار می گیرد. این امر به سردرگمی و نگرانی کاربران منجر و در نتیجه مهاجرت آنان از این پیام رسان منجر گردید. این در حالی بود که دولت هند طی نامه ای از واتساپ خواست آپدیت جدید خودرا اجرا نکند. وزارت فناوری اطلاعات و الکترونیک در ایمیلی برای مدیر واتساپ نوشت: تغییرات پیشنهادی نگرانی ها درباب گزینه های انتخابی و استقلال شهروندان هندی را بیشتر می کند. بدین سبب از شما خواسته می شود تا آنها را اجرا نکنید. علاوه بر هند، انگلیس نیز با آپدیت جدید این پیامرسان موافق نبود. بنا بر این کمیسیونر اطلاعات انگلیس قصد خود برای مکاتبه با واتساپ اعلام نمود تا اطلاعات کاربران این کشور را با فیسبوک به اشتراک نگذارد.قوانین مخصوص شرکت های فناوری در کشورهای مختلفکشورقانونشرکت فناوریاسترالیاپرداخت هزینه انتشار اخبار به رسانه هافیس بوک، گوگلآمریکا (ایالت مریلند)پرداخت مالیات تبلیغات دیجیتالتمام شرکت هایی که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار تبلیغ دیجیتال می فروشندمکزیکایجاد چارچوب برای حذف و تعلیق حساب های کاربریفیس بوک، توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام، اسنپ چتانگلیسحذف محتوای غیرقانونی و محدودیت انتشار آنفیس بوک، توئیتر، تیک تاککانادادریافت مالیات دیجیتالتمام خدمات دیجیتال و محصولاتی مانند اپ موبایل، بازی ویدئویی و خدمات پخش زندهفرانسهدریافت مالیات دیجیتال ۳ درصد از شرکت هایی با درآمد سالانه ۲۵ میلیون یورو در کشورشرکت های فناوری بزرگ همچون گوگل و فیس بوکاندونزیدریافت مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصدیآمازون، نتفلیکس، اسپاتیفای، گوگل، فیسبوک، تیک تاک، دیسنیهنددریافت مالیات ۲ درصد از درآمدکلیه شرکت های فناوریچین
حفاظت از کودکان در فضای آنلاین
منع محصولات یا خدمات آنلاین اعتیادآور
دستور العمل جمع آوری اطلاعات در ۳۸ اپلیکیشنتمام اپلیکیشن ها
شکایات و اقدامات تنبهیی کشورها مقابل شرکت های فناوریکشورشرکت خاطیدلیل شکایتاقدام تنبیهیروسیهفیس بوک، توئیتر، گوگل، تیک تاک، تلگرامتشویق کودکان به شرکت در تظاهرات غیرقانونیجریمه ای تا ۱۰ درصد درآمد شرکت برای عدم حذف محتوای غیرقانونیهندتیک تاک و ۵۸ اپلیکیشن چینیعدم همخوانی با الزامات حریم شخصیممنوعیت دائماتحادیه اروپاشرکت های مختلف فناورینقض قوانین حفاظت از حریم شخصی کاربران۱۹۲ میلیون دلارفرانسهگوگلنقض قوانین شفافیت در اطلاعات۵۷ میلیون دلارترکیهتوئیتر، پینترستعدم تعیین نماینده بومی در کشورکاهش پهنای باند تا ۹۰ درصدچینتریپ ادوایزر و ۱۰۴ اپلیکیشن دیگرغیرقانونی بودن اپلیکیشنحذف در سراسر کشورتایلندفیس بوک، توئیترناتوانی در مسدودسازی محتوای غیر اخلاقیروسیهگوگلعدم دریافت رضایت شفاف از کاربران برای جمع آوری اطلاعات۱.۵ میلیون روبل۱۱ ایالت آمریکاگوگلانحصار قدرت در بازار جستجوی اینترنتی

1400/01/02
13:49:51
5.0 / 5
1156
تگهای خبر: اقتصادی , الكترونیك , اینترنت , تنظیم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار