به رغم دستور فوری وزیر ارتباطات؛
مشکل کندی سرعت اینترنت همچنان پابرجا می باشد
به گزارش تعمیرکار با گذشت یک هفته از دستور فوری وزیر ارتباطات جهت بررسی علل کندی کیفیت اینترنت، اما شواهد نشان داده است که این مشکل همچنان پابرجا می باشد.
به گزارش تعمیرکار به نقل از مهر، بیشتر از یک ماه است که کاربران فضای مجازی از کندی سرعت اینترنت در ساعات مختلف شبانه روز انتقاد دارند و این نارضایتی بارها از جانب کاربران و کسب و کارها در شبکه های اجتماعی مورد بحث و اظهار نظر قرار گرفته است. حتی عده ای از کاربران و رسانه ها این افت کیفیت را به اجرای طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی ارتباط دادند و کاهش دستوری پهنای باند را دلیل اختلال اینترنت عنوان کرده اند. بنابراین هفته گذشته ۱۲ مهرماه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات ضمن اشاره به دریافت گزارشات مردمی از راه سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه کاربران از کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در بعضی از نقاط کشور، دستور پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به این مورد را داد. بر این اساس رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد تا با همکاری مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، بعد از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را عرضه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع رسانی کند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در جلسه ای با حضور مدیران ارشد اپراتورهای همراه و ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت شرایط فعلی و راهکارهای رفع اختلال ها را بررسی کرد؛ جلساتی که در دولت قبل هم بارها برگزار شد اما در نهایت منتج به راهکار اساسی برای حل مشکل نشد.پاسخگویی غیرشفاف رگولاتوری به کندی اینترنتبا وجودی که طبق دستور وزیر ارتباطات، رگولاتوری ملزم شد تا گزارش اقدامات اجرایی را اطلاع رسانی کند و برای رفع سریع مشکل، راهکار عرضه نماید اما تابحال اطلاع رسانی جامع و شفافی از جانب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مطابق با دستور وزیر ارتباطات صورت نگرفته است و همچنان کیفیت اینترنت برای کاربران رضایت بخش نیست و کندی دسترسی، مشکلات عدیده ای را برای کاربران تجاری و کسب و کارها و هم کاربران خانگی که مجبور به استفاده از اینترنت برای آموزش مجازی می باشند، بوجود آورده است. در اینباره حتی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری در گفتگویی مشکل کندی اینترنت در سطح کشور را به شکلی تکذیب و تصریح کرد: «اپراتورها در تکنولوژی های مختلف سقف و کفی را در نظر دارند و تعهداتشان مشخص است، اما بررسی هایی که داریم در تک تک شهرها اپراتورها بالاتر از تعهدات شان عمل کرده اند و اگر غیر این باشد پیگیری می نماییم.»دو روز قبل هم حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگویی اعلام نمود که «پیرو شکایت های مطرح شده درباره کندی اینترنت، نقاط دارای مشکل در شبکه هم در اپراتورها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتورها و هم شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به توسعه های لازم، اقدام نمایند.»به گفته وی «با شروع سال تحصیلی جدید از مهر ماه و برگزاری اغلب کلاس های دانشجویان و دانش آموزان به صورت مجازی میزان و حجم استفاده از اینترنت به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده که این امر باعث کندی سرعت اینترنت در بعضی نقاط و در ساعات پیک استفاده شده است.»این اظهارات در حالی است که طی دو سال قبل هم با شروع سال تحصیلی و استفاده دانشجویان از کلاس های آنلاین، مشکلات مشابه ایجاد و کیفیت اینترنت افت کرد. در آن زمان هم دستورات مقطعی برای حل مشکل داده شد اما به نظر می آید که مبحث افت کیفی اینترنت مشکلی است که باید ریشه ای حل شود و باید برای آن راهکار اساسی در نظر گرفت.آیا مشکل در ارتباط با افزایش پهنای باند استانتظار برای حل نقاط دارای ضعف در شبکه ارتباطی کشور و افزایش کیفیت خدمات اپراتورهای اینترنت در حالی است که برخی خبرها از وجود مشکل در کمبود افزایش پهنای باند اینترنت کشور حکایت دارد. به نحوی که مدیران برخی اپراتورهای اینترنتی اذعان دارند که مشکل از زیرساخت های خدماتی آنها نبوده بلکه پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت می کنند کاسته شده و با افت کیفیت مواجه می باشد. این در شرایطی است که با افزایش مصرف اینترنت در کشور، نیاز است که ماهانه به میزان پهنای باند کشور افزوده شود اما این طور که گفته می شود شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند بین الملل با مشکلاتی روبرو است و بنابراین ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور به حد اشباع رسیده و این مشکل در زمان پیک مصرف، نمود بیشتری دارد. شرکت ارتباطات زیرساخت که طی سالهای اخیر در پاسخگویی به رسانه ها بسیار ضعیف عمل کرده است این دفعه هم به این اخبار و گزارش ها واکنشی نشان نداده و پیگیری خبرنگار مهر از مسؤلان این شرکت هم تابحال موفقیت آمیز نبوده است. از طرفی رگولاتوری هم تابحال آماری از بابت میزان شکایات مردمی از کیفیت اینترنت، وضعیت مناطقی که بیشترین مشکل دسترسی به اینترنت دارند، متوسط حجم پهنای باند مصرفی و سرعت دسترسی کاربران و هم میزان پهنای باندی که الان کشور در اختیار دارد، اعلام نکرده است و تلاش خبرنگار مهر برای گفتگو با مدیران این سازمان راه به جایی نبرده است. با این وجود به نظر می آید در حالیکه جلسات گوناگونی در دولت قبل هم برای حل مشکل اینترنت برگزار شد اما دستورات مقطعی، مشکل کیفیت اینترنت را حل نکرد، بهتر است مدیران وزارت ارتباطات در جهت شفاف سازی بیشتر اقدامات و پاسخ به مطالبه مردم، زمان بندی مشخصی برای حل مشکل عرضه کنند.
منبع: setfix.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب