مدیر پروژه خبر داد؛
امکان بهره برداری از هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن
به گزارش تعمیرکار، مدیر پروژه هواپیمای 72 نفره اظهار داشت: این هواپیما با موتور جت توربوفن به عنوان نخستین محصول شبکه فناوری میتواند به مرحله بهره برداری برسد.
به گزارش تعمیرکار به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم بازدید دکتر فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر دهقانی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر دکتر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی، دکتر منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پروژه اظهار داشت: در قالب برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی که به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد تعداد کل ناوگان هواپیمایی مورد نیاز کشور، حجم بازار و اطلاعاتی از این قبیل نسبت به الگوی متوسط دنیا و روند موجود احصا شد. وی با اشاره به اینکه برمبنای اطلاعات بدست آمده بر پایه الگوی متوسط دنیا، کشور ما در سال ۱۴۱۰ دست کم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد، اظهار داشت: در حقیقت نیاز کشور به ۸۸ فروند هواپیما در کلاس ۲۰-۱۰۰ صندلی، ۱۸۳ فروند در کلاس ۱۰۰-۲۱۰ صندلی و۹۵ هواپیما در کلاس بیش از ۲۱۰ صندلی تا سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است. مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به حجم ارزش این بازار اظهار داشت: اگر این تعداد هواپیما را مستقیم از کارخانه سازنده تهیه نماییم مبلغی بیش از ۳۶ میلیارد دلار لازم است که از نظر ناوگان به متوسط دنیا برسیم. اگر بنا به تهیه هواپیمای دست دوم با متوسط سن ۵ ساله باشد به ۱۶.۷ میلیارد دلار، ۱۰ ساله، ۱۰.۹ میلیارد دلار و ۱۵ ساله ۴.۳ میلیارد دلار نیاز است. وی افزود: اگر درصدد استفاده از هواپیماهای ۱۵ ساله باشیم عمر متوسط ناوگان کشورمان سال به سال بدتر خواهد شد بدین سبب باید روی هواپیماهای جدید، ۵ ساله و حداکثر ۱۰ ساله تمرکز نماییم. برای خرید این ناوگان حداقل به ۱۱ میلیارد دلار نیاز داریم تا به وضعیت متوسط دنیا برسیم. مجری طرح تصریح کرد: تعمیر و نگهداری در بازه ۱۰ ساله ۵ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و ارزش این بازار در زمینه آموزش تا تحقیق و توسعه یک میلیارد دلار است. مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: این ۳۶۶ فروند هواپیما اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را در شرکتهای هواپیمایی، هوانوردی و... بوجود می آورد. به نقل از ایشان، این یکی از پیشرانهای اقتصاد در کشور است؛ خصوصا گردشگری که متاثر از حمل و نقل هوایی بوده و اگر این بتواند توسعه یابد گردشگری را شکوفا خواهدنمود. وی افزود: طی ۴۰ سال قبل که گرفتار تحریم ها خصوصا در بخش هوانوردی بوده ایم، زیرساخت توسعه و دستیابی به فناوری ها یک موضوع کلیدی است. در حقیقت از میان مولفه های مختلف صنعت هوانوردی که شامل فرودگاه، ناوگان و نیروی انسانی متخصص می باشد، کشور ما در زمینه ناوگان وضعیت خوبی ندارد اما در زمینه فرودگاهی و نیروی انسانی وضعیت نسبتا خوبی داریم. مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: به نظر می آید در صورت تحقق هر سناریو چه تحریم باقی بماند و چه تمام شود باید بدنبال فناوری های کلیدی این صنعت برویم برای اینکه این راه مطمئنی است که می توانیم منافع ملی را بوسیله آن تامین نماییم. وی ادامه داد: کشورهای مختلف راههای مختلفی برای کسب سهم حداکثری از بازار ناوگان هوایی خودشان داشته اند همچون با ورود به طراحی و ساخت بومی، طراحی و ساخت مشترک، ورود در زنجیره طراحی قطعات و سیستم ها، تسلط بر چرخه نگهداری و تعمیر و ورود به بازار تحقیق و توسعه در این راه گام برداشته اند. وی ضمن اشاره به فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوافضا اظهار داشت: این دانشگاه نخستین دانشکده هوافضا در کشور را در سال ۱۳۶۶ تاسیس کرد و نخستین دوره های تحصیلی تکمیلی این رشته نیز در این دانشگاه آغاز شد. مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: در سال ۱۳۸۹ همکاری دراز مدت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سازمان صنایع هوایی برای طراحی و توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای مسافری شکل گرفت که از سال ۱۳۹۰ بصورت طرح کلان توسعه فناوری کلیدی هواپیمای ۱۰۰-۱۵۰ نفره به تایید شورای عالی عتف رسید. وی با اشاره به اینکه این طرح کلان با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه علم وصنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس شکل گرفت، اظهار داشت: ابعاد و پیچیدگی فناوری این هواپیما را میتوان با نیروگاه اتمی بوشهر مقایسه کرد. وی با اشاره به اینکه یک ساختار و شبکه توسعه فناوری در این طرح به وجود آمده که با گره زدن تجربیات صنعت و دانشگاه تحول بزرگی در طراحی هواپیمای غیر نظامی را بوجود آورده است، اظهار داشت: این تجربه فرصت مشارکت در شبکه بین المللی طراحی، ساخت و تولید هواپیما را برای کشور به ارمغان میاورد. همین طور امکان مشارکت در طراحی و ساخت قطعات و سیستمها و بومی سازی آنها در خریدهای بزرگ به وجود آمده است. وی اظهار داشت: حالا هواپیمای ایران ۱۴۰ تنها پلت فرم هواپیمای مسافری موجود کشور بوده و هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن به عنوان نخستین محصول شبکه فناوری میتواند به مرحله بهره برداری برسد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب