از سوی سایپا صورت گرفت
مدیریت هزینه و کنترل قیمت محصولات خودرویی با داخلی سازی قطعات ارزبر
تعمیرکار: گروه خودروسازی سایپا، با بهره بردن از توانمندی شرکت دانش بنیان، با داخلی سازی و راه اندازی خط تولید ریل صندلی خودروی شاهین، کشور را از واردات این محصول بی نیاز کرده و بدین ترتیب توانسته حدود یک میلیون و 700 هزار یورو، صرفه جویی ارزی برای کشور رقم بزند.
به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا، طبق اعلام گروه خوردوسازی سایپا، با قرار گفتن این گروه خودروسازی در راه تحول طی ۲۳ ماه گذشته، مسیر بگونه ای چیده شد که خودکفایی واقعی حاصل و خودرو های جدید و به روز تولید شود. بر این اساس بنا براین است که خودرو های برقی و هیبریدی نیز با کمک و همراهی جامعه دانشگاهی، مجموعه های دانش بنیان و مهندسان کشور تولید و روانه بازار و داخلی سازی قطعات تمام محصولات سایپا با سرعت بیشتر پیگیری شود.
از همین رو طی این مدت، ریل صندلی خودروی شاهین داخلی سازی شد؛ این دستاورد مهم در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال "مهار تورم، رشد تولید" حاصل شده و گروه سایپا در تلاش است که با افزایش راندمان و داخلی سازی قطعات وارداتی، از تورم در خریدها جلوگیری نماید.
طبق اعلام سایپا، از اواخر سال ۱۳۹۹ که خودروی شاهین به بازار ارائه شد، ریل صندلی آن از کشور چین و بصورت هوایی و دریایی، وارد کشور می شد؛ از آنجائیکه این امر هزینه بر بود و مقدار قابل توجهی ارز از کشور را خارج می کرد، گروه سایپا تصمیم گرفت که در بخش های مختلف این خودروی جدید به خودکفایی کامل برسد؛ در این خصوص با دستور مدیر عامل گروه، داخلی سازی مجموعه ریل صندلی در دستور کار یکی از شرکت های زیرمجموعه سایپا قرار گرفت.
بدین ترتیب شرکت قالب های بزرگ صنعتی سایپا به عنوان یک مجموعه دانش بنیان در طراحی و ساخت قالب، ابزار و ماشین آلات صنعتی، برای پروژه یاد شده، برگزیده شد و این مجموعه توانست پروژه ریل صندلی و خط تولید آنرا راه اندازی و آماده کند.
مجموعه صندلی جلو و عقب یک خودرو در دسته مجموعه های تزئینات قرار می گیرد که در عین حال که به زیبایی و ظاهر مربوط می شود، دارای مولفه های ایمنی و برآورده سازی الزامات مهندسی، کیفیت و رعایت استانداردهای مرتبط است؛ در میان اجزای یک صندلی که مجموعه ای از قطعات فلزی، پلاستیکی، فوم و پارچه است، مجموعه ریل صندلی از اجزا بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ بدین جهت ریل صندلی، دارای استانداردهای فنی و ایمنی جامع و در عین حال سختگیرانه است و بایستی مجموعه ای از آزمون ها و تست های استواری و دوام را با موفقیت پاس کند؛ ازاین رو آزمون استواری صندلی در تکیه گاه ها و پشت سری ها در زمره استانداردهای ۸۵ گانه خودرو بشمار می رود.
در این رابطه، امین حسن زاده - مدیرعامل شرکت تولیدی مذکور - اظهار نمود: همزمان با تعریف پروژه SP۱۰۰ در گروه سایپا و هم راستا با سیاست تعمیق ساخت داخل موضوع داخلی سازی مجموعه صندلی به ما واگذار شد. این مجموعه با ماموریت طراحی و تولید صندلی در پروژه SP۱۰۰ نسبت به شناسایی، ارزیابی و انتخاب شریک تجاری خارجی خود اقدام نموده و این امر در نهایت منجر به توافق و قرارداد تجاری با یک شرکت کره جنوبی (با موضوع طراحی صندلی و قطعات منفصله و ساخت قالب های قطعات) شد؛ اما به علت تحریم های ظالمانه، شرکت کره ای از ادامه همکاری امتناع کرد و کلیه مدارک و مستندات طراحی و قالب های ساخته شده، بعلاوه ۲۰۰۰ ست قطعات منفصله صندلی را به شرکت تحویل داد. عدم تامین هریک از قطعات (ریل، رکلاینر و بالابر) چه بوسیله ساخت داخل و چه خرید خارجی، به منزله عدم امکان تولید صندلی بود.
وی ادامه داد: در جهت تحویل پروژه از طرف شرکت کره ای و کناره گیری آن، شرکت مبادرت به شناسایی تامین کننده خارجی کرد و مجموعه کشویی های ریل از کشور چین وارد کشور شد؛ اما به موازات این امر داخلی سازی ریل در دستور کار قرار گرفت و با استراتژی برون سپاری و استفاده از ظرفیت و پتانسیل شرکت های گروه سایپا، توافقات اولیه با شرکت دانش بنیان قالب های بزرگ صنعتی سایپا حاصل و این امر منجر به انعقاد قرارداد بین دو شرکت با موضوع "طراحی، ساخت قالب ها و ابزار، فیکسچرها و سایر تجهیزات و فروش قطعه مجموعه ریل شاهین" طی ۱۲ ماه شد.
حسن زاده تصریح کرد: شرکت دانش بنیان قالب های بزرگ صنعتی، برمبنای طرح ریل ارائه شده که شامل تغییرات مهندسی در جنس، ضخامت و پروفیل قطعات ریل و گاهی تغییرات ابعادی نسبت به طرح کره ای بود، مبادرت به طراحی و ساخت قالب های قطعات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری کرد؛ این امر با استفاده از خدمات و ظرفیت پیمانکاران داخلی برای طراحی پروسه مونتاژ و تولید مجموعه ریل های صندلی های جلو دنبال شد.
این مدیر صنعتی خاطرنشان کرد: علیرغم مشکلات ارزی و تحریم ها، توانستیم برای تولید صندلی شاهین، چند محموله به تعداد ۶۰ هزار دستگاه ریل برای تولید صندلی شاهین (با صرف هزینه های حمل و نقل، ترخیص، گمرک و اختصاص ارز)، وارد نماییم. مشکلات و موانع موجود سر راه پروسه واردات و زمانبندی اختصاص ارز موجب تحمیل هزینه هایی همچون هزینه حمل هوایی قطعات می شد تا از توقف خط تولید صندلی و متعاقب آن توقف تولید خودرو جلوگیری شود؛ این امر شرایط نامناسبی را در برنامه ریزی ها خصوصاً مدیریت مالی ایجاد می کرد. با سیاستگذاری های جدید (در دی ماه سال ۱۴۰۱) و تحقق پروژه یاد شده، خط تولید ریل صندلی شاهین و استقرار خط و تولید ریل تعریف شد.
حسن زاده درباب پروسه پروژه انتقال خط تولید مجموعه ریل صندلی شاهین و تولید ریل اظهار داشت: مدت زمان اجرای پروژه، با عنایت به اعلام زمان انجام تست های خارج از کشور توسط مرکز تحقیقات سایپا تا پایان آبان ماه امسال، اعلام گردید و سپس مذاکرات و هماهنگی های لازم با شرکت قالب های صنعتی سایپا و انعقاد قرارداد فروش کلیه قالب ها، فیکسچرها، تجهیزات و ماشین آلات شامل پرس ها و ابزارهای در رابطه با خط مونتاژ به همراه مدارک و مستندات فنی و نقشه های دو بعدی و سه بعدی و... بین دو شرکت در اسفندماه ۱۴۰۱ صورت گرفت. علاوه بر این طراحی، جانمایی و استقرار خط و متعاقب آن انتقال و چیدمان تجهیزات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری و کنترلی در آخر فروردین ماه ۱۴۰۲ صورت گرفت.
وی افزود: همزمان با آماده سازی خط تولید بمنظور بهبود سطح کیفیت و مشخصه های فنی ریل و همین طور حذف برخی عملیات جوشکاری که ضمن افزایش سطح کیفیت محصول منجر به کاهش زمان تولید می شد، طرح ریل از وضعیت جوشی در اتصال براکت ها به وضعیت پیچی (در چارچوب پروسه تغییرات مهندسی) درآمد و با انجام و پاس شدن تست های مربوطه جهت صحه گذاری تغییرات اعمال شده، موفقیت آمیز بود.
ایم مدیر شرکتی زیر مجموعه سایپا، با تولید آزمایشی قطعات منفصله نظیر براکت ها، کشویی های ثابت و متحرک، فنر، پایه های جلو و عقب ریل، اسپیسر و پین و پرچ ها و ساچمه ها در سایزهای مختلف و قطعات پلاستیکی توسط پیمانکاران و تامین کنندگان منتخب، در اواسط خردادماه امسال، تولید آزمایشی و نمونه ریل های داخلی محقق و برنامه ریزی برای افزایش تیراژ تولید با روند و شیب مناسب در تعامل با تامین کنندگان قطعات، انجام شد؛ بدین سبب در تولید آزمایشی ایرادات و مشکلات کیفی احصا شد و متناسب با آن فرایندهای اصلاحی صورت گرفت.
حسن زاده ضمن تاکید بر این که هم اکنون خط تولید و مونتاژ مجموعه ریل صندلی خودروی شاهین به بهره برداری رسیده و تا پایان آبان ماه بیش از ۱۵۰۰ دستگاه صندلی با مجموعه ریل ساخت داخل به شرکت سایپا ارسال و بر روی خودروی محبوب شاهین نصب شده است، اذعان کرد: بصورت مستقیم و غیرمستقیم این پروژه ملی موجب اشتغال ۴۶ نفر شده است، علاوه بر این در پروژه یاد شده ۱۰ تامین کننده قطعات بصورت مستقیم با ما همکاری دارند.
وی اعلام نمود: با تولید حداقل ۶۵ هزار دستگاه خودروی شاهین در امسال، پروژه ریل صندلی این خودرو، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو (۷۶میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان) صرفه جویی ارزی برای کشور رقم زده است؛ این عدد می تواند از هزینه های گروه خودروسازی سایپا کاهش دهد و از افزایش قیمت جلوگیری نماید. صحه گذاری مشخصه های ایمنی، استحکامی، دوام و عملکردی مجموعه ریل صندلی شاهین با انجام تست ها و آزمون های تعریف شده در برنامه آزمون صادره از مرکز تحقیقات سایپا در مراکز معتبر آزمون داخل و خارج از کشور در قالب تست های سطح قطعه (مجموعه ریل) و تست های سطح خودرویی (مجموعه صندلی) انجام و با کسب نتایج مثبت در محدوده های پذیرش استانداردها همراه بود. تست ها نیز (تست های دینامیکی و استاتیکی) در مراکز معتبر تست های خودرویی در اروپا (کشور اسپانیا) انجام شده است.
منبع: تعمیركار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب