تعمیرگاه ستفیکس
دستاورد جدید دانش بنیان ها در صنعت هوایی

ساخت قطعات تحریمی هواپیما با آلیاژهای ضدخوردگی بومی

ساخت قطعات تحریمی هواپیما با آلیاژهای ضدخوردگی بومی

تعمیرکار: یکی از شرکت های دانش بنیان که در گذشته به دانش فنی آلیاژهای منیزیمی دست یافته بود، حالا با توسعه این آلیاژها، قطعات مصرفی هواپیما مقاوم به اکسایش و خوردگی را ساخته که به زودی به شرکت های هواپیمایی تحویل داده می شود و بگفته آنها این قطعات با افزایش 10 برابری قیمت به کشور وارد می شدند، ولی این شرکت با قیمت حدود 2 هزار دلار این قطعات را برای کشور تامین می کند.


دکتر بهزاد نائبی، پژوهشگر و عضو مؤسس این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: ما بعد از آن که تعداد آلیاژهای منیزیم را توسعه دادیم، و برای نخستین بار در خاورمیانه محصولات شکل دهی شده را تولید کردیم، فعالیت خودرا به سمت تولید یکسری قطعات بومی سازی شده مبتنی بر این آلیاژها معطوف کردیم.
وی تولید این قطعات را در امتداد تعمیر و نگهداری از تجهیزات صنعت هوایی دانست و اظهار داشت: هم اکنون صنعت هوایی کشور در فهرست تحریم ها قرار دارد و تعمیر و نگهداری از هواپیماهای موجود کاری سخت و پیچیده است؛ چونکه هواپیماها دارای یکسری آلیاژهای منیزیمی هستند که باید در تعمیرات دوره ای تعویض شوند.
نائبی اشاره کرد: این قطعات مربوط به بخش های بدنه و همین طور بخش های کاربردی هواپیما مانند قسمت های مربوط به گاز رسانی، شفت ها و لوله ها و حتی محفظه هایی که از آنها هوا عبور می کنند، است.
مدیر عامل این شرکت با تأکید بر این که این قطعات در هواپیما، مصرفی محسوب می شوند، تصریح کرد: طبق استانداردهای هوایی، تا آنجا که امکان دارد، وزن هواپیما باید کم شود و منیزیم نسبت به تمام فلزات دیگری که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، یک فلز سبک است و مساله اصلی و مهم منیزیم، خوردگی آنست.
وی افزود: فلز منیزیم در مقابل اکسایش و اکسیداسیون و سایش مقاومت پایینی دارد، بدین جهت عمده قطعات مبتنی بر منیزیم که برای هواپیما ساخته می شوند، پس از مدتی به سبب خراب شدن و خوردگی و ساییدگی باید تعویض شوند. دراین زمینه ما به دانش فنی ساخت آلیاژهایی برای این قطعات با قابلیت مقاومت در مقابل خوردگی دست یافته ایم.
بگفته این فناور، آلیاژهای تولید شده، علاوه بر این که مقاومت بالایی در مقابل اکسایش و خوردگی دارند و دیرتر مساله خوردگی در آنها رخ می دهد، از این نوع آلیاژ برای تولید این قطعات مصرفی هواپیما استفاده کردیم.
نائبی با اعلان اینکه قطعات مصرفی هواپیما عموما آمریکایی و اروپایی هستند، افزود: این کشورها این قطعات را در اختیار ما قرار نمی دهند و یا با قیمت های بالا بوسیله چند واسطه به کشور وارد می شوند، ولی ما این قطعات را برمبنای استانداردهای موجود به تولید می رسانیم.
وی با تأکید بر این که این قطعات مصرفی هواپیما برمبنای سفارش مشتریان به تولید رسیده است، اضافه کرد: مشتریان ما تعدادی خطوط هواپیما است و قطعات تولیدشده برای این شرکتها هم مربوط به بخشهایی از بدنه و هم بخش های مربوط به رساننده هوای گرم به شیشه (Rain Removal) می شود.
وی با اشاره به اینکه نمونه اولیه این قطعات تولید شده اند، افزود: قطعات تولید شده درحال تحویل به شرکت های متقاضی است.
این محقق با اعلان اینکه قطعات تولید شده برمبنای استانداردهای بین المللی است، اظهار داشت: ما بر طبق این آلیاژها محصولات کمک توانبخشی را نیز به تولید رساندیم که تا اواخر تابستان وارد بازار می شوند.
نائبی با اشاره به روند تعمیرات هواپیما در کشور، توضیح داد: تا حالا این قطعات مصرفی در کشور تولید نمی شدند و بوسیله واسطه های مختلف از منابع مختلفی، خریداری و به کشور وارد می شدند و با افزایش ۱۰ برابری قیمت به کشور وارد می شدند. با فعالیتی که ما دراین زمینه شروع کردیم، قطعه ای که تا حالا با قیمت ۱۰ هزار دلار به کشور وارد می شد، ما آنرا با قیمت حدود ۲ هزار دلار برای کشور تامین می نماییم.
مدیر عامل این شرکت اضافه کرد: نتایج تحقیقات ما نه فقط خروج ارز از کشور را کاهش داده است، بلکه قطعه ساخته آن کاملا بومی است، به عبارت دیگر از تولید آلیاژ، استواری آن و قطعه نهایی تولید شده کاملا در کشور تولید می شود که این امر سبب ارتقای توان فنی کشور نیز شده است.
نائبی با انتقاد از عملکرد نهادهای حامی شرکت های دانش بنیان خصوصاً صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار داشت: این نهادها دارای فرآیندهای بوروکراتیک طویلی هستند ضمن آنکه بسیار تابع سیاست گذاری است و الان که درحال انتقال دولت هستیم، کلیه فعالیت آنها متوقف شده است. ما تا حالا موفق به دریافت هیچ تسهیلاتی از صندوق نوآوری نشدیم.
وی با اعلان اینکه در حوزه پروژه ساخت قطعات هواپیما هیچ تسهیلاتی از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت نکردیم، افزود: ما نه فقط برای این طرح بلکه برای سایر فعالیت هایمان همچون اشتغال زایی، خرید سوله و کارگاه که درخواست دریافت تسهیلات دادیم، هیچ حمایتی از ما صورت نگرفت. این نهادها آنقدر مراحل بوروکراسی و کاغذبازی دارند که ما موفق به انجام این مراحل نمی شویم. شرکت هایی مانند ما که شرکت های کوچک هستند و درحال رشد هستیم و تصور بر این است که روح و سیاست وجودی صندوق نوآوری، پشتیبانی از این نوع شرکتها است، ولی حالا تبدیل به کارگاه و بنگاه اقتصادی شده که وام ها و تسهیلات به شرکت های بزرگی که سودآوری دارند، اعطا می شود.
نائبی با اعلان اینکه در این پروسه شرکت های کوچک گیر می کنند، تصریح کرد: شرکت هایی همانند ما برای دریافت سرمایه با مشکلات زیادی مواجه می شوند و ناگزیر هستند که هر بار سرمایه گذار خصوصی را وارد کنند که این سرمایه گذارها نیز بخش عمده ای از دانش فنی را می خواهند.
بگفته وی این شرکت برای تولید قطعات مصرفی هواپیما برمبنای دانش فنی بومی، از سرمایه گذاران بخش خصوصی مدد گرفته است.




منبع:

1403/04/27
11:59:48
5.0 / 5
249
تگهای خبر: استاندارد , اقتصادی , تعمیر , تعمیرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار