تعمیرگاه ستفیکس
رئیس سازمان دامپزشكی عنوان كرد

تولید و عرضه ۱۷ میلیون تن فرآورده خام دامی در سال

تولید و عرضه ۱۷ میلیون تن فرآورده خام دامی در سال

تعمیرکار: به گزارش تعمیرکار، رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: طبق آمارها سالانه ۱۷ میلیون تن فرآورده های خام دامی در کشور با حمایت های بهداشتی جامعه دامپزشکی تولید و عرضه می شود.



به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا، مجتبی نوروزی در مراسم صدمین سالگرد تاسیس سازمان دامپزشکی کشور با تکیه بر اهمیت توجه به سلامت و بهداشت در تولید غذا و امنیت غذایی کشور اظهار نمود: گرچه تاسیس سازمان دامپزشکی برای مبارزه با بیماری های حیوانی صورت گرفته، اما نباید از توجه به بیماری های مشترک انسان و حیوان و شیوع بیماری های نوظهور غافل باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تولید واکسن در تمامی عرصه های انسانی، دامی، طیور و آبزیان در ۱۰۰ سال گذشته مدیون تلاشهای پزشکان و دامپزشکان است، افزود: بیماری های مهلکی همچون فلج اطفال، سرخک، سرخجه و دیفتری که جامعه را تهدید می کردند، حالا کنترل شده اند.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری در مدیریت دامپزشکی بسیار مهم می باشد، تا جایی که کنترل سلامت زنجیره غذایی از مزرعه تا مصرف به تأمین بهداشت دام و فرآورده های خام دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری های دام، طیور و آبزیان بستگی دارد و این امر از اهداف اصلی سازمان دامپزشکی کشور است.

نوروزی با اشاره به اینکه سالانه ۱۷ میلیون تن فرآورده های دامی در کشور با حمایت های جامعه دامپزشکی عرضه می شود، اظهار داشت: هم اکنون ۲۷۰ کارخانه داروسازی، واکسن سازی و مکمل سازی با تولید ۳۰۰۰ قلم دارو در کشور مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با عرضه آماری از دستاوردهای سازمان دامپزشکی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲، ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه در ماه تولید شد که در مجموع یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت.

به گفته وی، با این میزان جوجه ریزی تعداد تلفات از ۱.۶ درصد به ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد که رکورد بی سابقه ای در تولید بوده است.

نوروزی در رابطه با صادرات تخم مرغ اظهار داشت: از آغاز سال تابحال ۷۰ هزارتن تخم مرغ و بیشتر از ۱۷ هزار تن گوشت مرغ به کشورهای هدف صادر گردیده است.

وی با تکیه بر اهمیت پیشگیری از کشتار دام مولد در کشور اضافه کرد: بازسازی ذخایر دامی نیازمند زمان است، ازاین رو در تلاشیم تا از راه دیپلماسی اقتصادی و همکاری با کشورهای همسایه همچون هند، عراق، پاکستان و افغانستان به تبادلات تجاری دامپزشکی بپردازیم.

رئیس سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: حالا هشت لابراتوار تخصصی، ۳۲ لابراتوار دولتی و ۲۶۵ لابراتوار خصوصی داریم که این شبکه در زمینه کنترل و نظارت بهداشتی در کشور بسیار موثر هستند.

وی خواهان افزایش اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور به چهار همت، تقویت نیروی انسانی، تجهیزات و ناوگان حمل و نقل در این بخش شد و اضافه کرد: اگر مبحث تأمین نیروی انسانی در این بخش جدی گرفته نشود بطور حتم در سه یا چهار سال آینده با مشکل جدی کمبود نیروی انسانی در این بخش روبرو خواهیم شد که این در فرآیند اقدامات سازمان دامپزشکی کشور موثر است.



1403/07/15
11:49:27
5.0 / 5
111
تگهای خبر: اقتصادی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار