چگونه چین به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد؟
تعمیرکار: چین به عنوان رهبر در انتقال خودرو های الکتریکی است و بالاتر از هر کشور دیگری از این نوع خودرو ها را صادر می کند که پیش بینی می شود به سرمایه گذاری سنگین خود ادامه داده و پیشتازی خودرا در خودرو های الکتریکی حفظ کند.
به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا، دو دهه پیش، چین ظرفیت کمی برای ساخت خودرو داشت و این مورد به دور از تصور بود اما امروزه، چین بالاتر از هر کشور دیگری در جهان خودرو تولید و صادر می کند.
دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکا وعده داده است که تعرفه های جدیدی را مقابل چین وضع خواهدنمود. خیلی از کشورها، همچون ایالات متحده، هم اکنون تعرفه های اضافی بر خودرو های الکتریکی چین وضع کرده اند. اما با وجود تمام مزایایی که چین در خودروسازی دارد، بعید است که این عقب نشینی سلطه چین را تضعیف کند.
بازار چین برای فروش خودرو، بزرگترین بازار جهان و حدودا به اندازه بازارهای ایالات متحده و اروپاست. همانطور که بازار داخلی چین رشد کرد، ظرفیت تولید آن نیز افزایش پیدا کرد، که با سرمایه گذاری عظیم دولت و پیشرفت های جهانی در اتوماسیون پیش رفت.
با این وجود، در سالهای اخیر، با کاهش هزینه های مصرف کننده در رکود اقتصادی چین، سرعت فروش کم شده است. نتیجه این است که چین امروز ظرفیت تولید نزدیک به دو برابر بیش از نیاز مصرف کنندگانش را دارد.
برای مقابله با این مازاد، چین بطور فزاینده ای بدنبال فروش خودرو در خارج از کشور است. چین پیشرو در گذار به خودرو های الکتریکی است و بالاتر از هر کشور دیگری از آنها صادر می کند. برندهای چینی مانند بی وای دی، به سبب ارائه خودرو های الکتریکی پیشرفته با رقابتی ترین نرخها در سرتاسر جهان شناخته می شوند و از آنجا که رانندگان چینی به سرعت به سوی خودرو های برقی روی آورده اند، تقاضا برای خودرو های بنزینی در چین کم شده است و خیلی از آنها بجای آن صادر می شوند.
اما شرکای تجاری چین می گویند که صادرات خودرو های برقی و بنزینی این کشور میلیونها شغل را به خطر می اندازد و شرکت های بزرگ را تهدید می کند. در اوایل امسال، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تعرفه های جدید قابل توجهی را بر خودرو های الکتریکی از چین اعمال کردند. دولت ها نگران هستند برای اینکه صنعت خودرو نقش بزرگی در امنیت ملی ایفا می کند. علاوه بر این، چین از تعرفه های سنگین و سایر مالیات ها به عنوان مانعی برای واردات خودرو بهره برده است، بطوریکه در عمل تمام خودرو های فروخته شده در چین ساخت چین هستند.
این کشور برای بالاتر از ۱۵ سال، سرمایه گذاری زیادی در توسعه خودرو های الکتریکی انجام داده است تا وابستگی خودرا به نفت وارداتی محدود کند. ون جیابائو، نخست وزیر قبلی چین از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳، خودرو های الکتریکی را به یکی از اولویت های خود تبدیل کرد. وی در تلاش بود تا چین را به رهبر جهان در خودرو های الکتریکی تبدیل کند.
حالا نیمی از خریداران خودرو در چین خودرو های برقی با باتری یا پلاگین هیبریدی را انتخاب می کنند. تا همین اواخر خریداران خودرو های برقی نیز یارانه کلانی از دولت دریافت می کردند. خودروسازان وام های کم بهره از بانکهای تحت کنترل دولت برای ساخت ۱۰ ها کارخانه و همین طور معافیت های مالیاتی دولت و زمین و برق ارزان دریافت کرده اند. برمبنای یک برآورد، کمک پکن به بخش خودرو های برقی و باتری چین از سال ۲۰۰۹ بالاتر از ۲۳۰ میلیارد دلار ارزش داشته است.
پیش بینی می شود چین به سرمایه گذاری سنگین خود ادامه دهد و پیشتازی خودرا در خودرو های الکتریکی حفظ کند. این کشور بالاتر از ۱۰۰ کارخانه با ظرفیت ترکیبی برای ساخت نزدیک به ۴۰ میلیون خودروی موتور احتراق داخلی در سال دارد. این میزان بالاتر از دو برابر بیش از تعدادی است که مردم در چین می خواهند بخرند و فروش این خودرو ها با محبوبیت بیشتر خودرو های الکتریکی، به سرعت کاهش پیدا می کند.
در نتیجه، تعدادی از کارخانه های مونتاژ، تعطیل شده اند. اما خودروسازان که علاقه ای به توقف ندارند، خیلی از خودرو های بنزین سوز را در خارج از کشور با تخفیف های زیاد می فروشند.
آیا تعرفه ها سرعت چین را کاهش می دهد؟
سیل خودرو های چینی به بازارهای جهانی زنگ خطر را در سرتاسر جهان به صدا در آورده است. دولت ها در جاهای دیگر علاوه بر مالیات های پایه که قبلاً برای همه خودرو های وارداتی اعمال می شد، تعرفه های اضافی بر خودرو های برقی چین وضع کرده اند.
تعرفه ها به اشکال مختلف است. ایالات متحده مالیات ثابتی وضع کرد. اتحادیه اروپا برمبنای یارانه هایی که این شرکت از سازمان های دولتی چین و بانکهای تحت کنترل دولت دریافت کرده است، نرخی را برای هر خودروساز محاسبه کرد. هند و برزیل نیز بدنبال صیانت از صنایع محلی خود هستند. اما ممکنست تعرفه ها بطور کامل پیشروی رقابتی خودروسازان چینی را جبران نکند. چنین شرکت هایی خودروهایی را با کیفیتی مشابه رقبای جهانی خود و با هزینه کمتر عرضه می کنند.
مفسرین اعلام نمودند که مونتاژ خودرو های شرکت بی وای دی به میزان ۳۰ درصد کمتر از خودرو های مشابه ساخت شرکت های غربی است. تعدادی از بزرگترین صرفه جویی ها برای شرکت های چینی روی باتری است. چین در عمل کل زنجیره تامین برای ساخت باتری خودرو های الکتریکی را کنترل می کند.
نیویورک تایمز گزارش کرد که با خاصیت هایی که چین در خودروسازی دارد، بعید انگار تشدید فشار جهانی در سال های آتی مانع از تسلط این کشور بر این صنعت شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب